Sunday, 27 August 2023

Councils to suffer as private enterprise and the free market movers back out of regeneration deals struck with Government?


Northumberland County Council being driven onto the rocks as Local Enterprise Partnerships going down the same swanny as Regional Development Agencies, it will be the Tories first element to reach ‘Net Zero’

The Government has announced that following an information gathering exercise earlier this year, it is now transferring the core functions of the Local Enterprise Partnerships (LEPs) to local councils. 


Whilst the Local Enterprise Partnerships will no longer exist in their current form, the Government has promised to provide some revenue funding’ for 2024/25 to support authorities to “deliver the functions currently being delivered by LEPs”.  However, it has stated that “funding beyond 2024/25 is subject to future Spending Review decisions.”


The role of the LEP groups is to bring forward ideas to sustain small and medium enterprise businesses, aid the government's austerity and levelling up programs to gain traction with the electorate and monitor in an audit fashion the spend across larger projects, effectively to become the critical friend in and of public realm development.


In some areas this has led to direct conflict with elected mayors who wish to dominate regeneration projects for the attention they get from the public, particularly urban developments where urban projects can be designed to increase visibility to the work of LEP’s.


recent survey by the British Chambers of Commerce looking at the suitability of SMEs’ local trading environments, found that those based in rural areas were less optimistic about the future, citing access to talent, public transport, and connectivity as key issues.  


report from the Fabian Society explaining that public services in rural areas are no longer fit for purpose illustrates quite clearly why Northumberland County Council, county classified as 96% rural should not be placed in position by Government to take up regeneration services when its revenue and reserves are stretched to cover the cost of capital borrowing when there’no sign of increased revenue for rural local authorities to cover the costs of future capital programs and take on ex-Local Enterprise Partnership debt


With half finished projects struggling through the Government's unmanaged economic crisis and raging inflation, LEP projects are under massive strain, most running late and those mixed up with levelling up promises falling flat.


Northumberland has an unfinished dock on the river Blyth with necessary alterations to suit one of the prime partners unfunded, factory to build offshore cables running hugely late through LEP organised surveys not being good enough and under pressure from the Treasury wanting to stop offshore wind farm expansion as fossil fuel electricity production gives them more income, This all sits alongside hollow promised battery production plant; project which falsely promised to restore South East Northumberland’reasonably paid jobs market. It has fallen through the Government and LEPs inability to locate right and proper partner for the project and Prime Minister who prefers Somerset to the North East to site this project. That's running alongside the Councils failed attempt to bundle LEP funded projects into levelling up scheme for the Town of Blyth.


In our simple codgers opinion (we are all of one voice on this issue) the collapse of the LEP’and regional regeneration needs to be the real remit of regional mayors who should be forming fully funded through Government, Regional Development Agencies to handle projects and cash that local authorities can steer projects into and not Local Authorities who are now ruined and being used as punch bag by Government being dragged further into the mire and that mire, is leading to the downfall of services across rural council areas, with Northumberland being one of the largest rural Councils with ever failing services in the UK.


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