Sunday 20 March 2022

NCC Cycling and Walking Consultation ‘Are they starting in the wrong place?’



We have noticed in recent weeks whilst the Government is ramping up on blaming the war in Ukraine for the slashing of benefits, the forcing up of Council Tax and petrol prices, the three pronged new payments to ‘save the NHS’ the deliberate stripping of workers rights through the laziness or is that corrupt glance away from anything Trade Union linked, that Northumberland County Council has begun consultation on ‘Cycling and Walking’.

 

Some may see this as good timing as oil based fuel is at an all time high through the Government's lack of proper energy policy in case it affected shareholders profits, but others are highly critical on social media and more recently Councillors in the press, regarding the disproportionate amount of time roads are closed whilst considerations for cyclists and walkers are installed or created, damaging businesses and stifling trade possibly leading to further rundown of our Town Centres, and we here at Murky believe they are right to criticise and point out that road closures to remove few planters and create short time parking spaces in any other Town than Blyth around the Council would be fitted in during the evenings and Sundays and not take 48 weeks where shoppers can’reach their destinations.

 

But enough of that and back to cycling and walking: The aim of the County Council through this consultation is to Fundamentally change the way you travel’! Sounds great doesn’it, or does it?

 

Don’think by any means that we here at Murky are set against Cycling and Walking in any way at all but fundamental change sounds like new set of restrictions of our freedoms and living under Government where the majority of its residents and citizens are getting poorer through the Conservative Government's fundamental change of everything we hold dear, desire or dream of then this statement from Conservative Council has to be considerable worry to many.

 

This is what's being said:

 

Northumberland County Council wants to hear your views about the provision for cyclists and walkers.

 

They have just launched their Local Cycling and Walking Infrastructure Plans Consultation saying: 'This consultation seeks views on the councils plans to enhance the walking and cycling infrastructure in the county and the proposed walking and cycling networks for our main towns (Alnwick, Amble, Ashington, Bedlington, Berwick-upon-Tweed, Blyth, Cramlington, Haltwhistle, Hexham, Morpeth, Ponteland, Prudhoe).

 

These plans represent the long-term blueprint of the proposed walking and cycling network for each town, which we'll use to target our investment to support fundamental behaviour change to how we travel." "This consultation is the start of our conversation, we are seeking views on the principles we are following when designing these walking and cycling networks and the walking and cycling corridors that have been identified in the main towns.'

 

 The views collected through the consultation will help shape active

 travel in Northumberland over the next 10 years.

 This consultation will run from 7th March 2022 to 15th April 2022.

 The consultation can be accessed at:

 

 https://haveyoursay.northumberland.gov.uk/trans port/local-cycling

 -walking-infrastructure-plans/

 

The question that really matters is how will this affect other road users and bus services, also how will the Council support the safety of pedestrians in shared space, remembering the cyclist is now protected through the highway code when they share space with cars, and rightly so!

 

It's our belief that the Council should begin with consultation on the safety of pedestrians and although many of them supported the failed Brexit should join in with our near neighbours on the continent and promote to Government the legalisation of section 66 of the highway code as its currently only recommendation.

 

Rule 66 of the Highway Code states “Let them know you are there when necessary, for example, by ringing your bell if you have one.

 

motion via the Council to Government to legislate for pedestrian safety through at least cycles having bell's and lights fitted would be start to safeguard pedestrians as they will be well and truly endangered through the 'let's find something to spend our massive borrowing requirement on from this totally dysfunctional Conservative Council and that's before businesses suffer potential closure whist this process closes road after road for as many weeks as those currently closed in the Town of Blyth.

 

On footnote, we at Murky expect that the Leader of Council ditches his luxury Range Rover and cycles down from his Country Estate into Morpeth for all future meetings of Council to encourage his potential Fundamental Change!

 

No comments:

Post a Comment

The ‘Bitter End’ is not just nigh it's NOW!

  At  some  point  people  were  bound  to  ask ‘ who  is  Richard  Wearmouth?  and  at  this  moment  in  time  they  are  right  to  ask. ...